26. 11. 2011

Jižní Afrika 2011 - nápad

Letošní rok se urodilo. Po březnové Číně, srpnovém Skotsku se na přelomu října a listopadu vydáváme na dva týdny do Jihoafrické republiky. Základní plán je relativně jednoduchý a to je (a) vidět zvířata (b) potápět se.

Samotný nápad vzniká (v poslední době kde jinde:) na stránkách Akcniletenky.com a konkrétně po přečtení super cestopisu, který mne doslova uchvacuje a přesvědčuje, že i Afrika je vhodná pro náš styl cestování. Do té doby jsme uvažovali pouze o návštěvě Keni s cestovkou a nějakým jednodenním safari. Zpětně jsem rád, že jsme jeli sami!

Takže víme kam (Iveta zatím ne:), teď jenom jak. Po čase přichází zajímavý tarif letecké společnosti Iberia (Praha - Madrid - Johannesburg - Madrid - Vídeň) s cenou okolo 9,500 kč. Jelikož nejprve sháníme další spolucestovatele tarif nám uteče a nakonec i doprovod se nekoná. Iveta by ráda jela i tak, tudíž kupujeme nakonec letenku o něco dráž (11,5k) ale jedeme! V tomto bodě začíná naše velké dobrodružství se společností Iberia, které sehraje docela výraznou roli v našem putování. Ale zatím máme letenky a nic nenaznačuje tomu, co přijde.




Další postup je relativně klasický a automatický. Na internetu se snažíme najít co možná nejvíce informací o samotném JARu, kupujeme 4 roky starý (novější nebyl preložen) český Lonely Planet (chyba) a začínáme se těšit.

Hlavní body před cestou do Jihoafrické republiky (již námi ověřeny):

  • V Johannesburgu se nezastavujte, nic tam není a je tam nebezpečeno. Nám se díkybohu nic nestalo, ale není radno to pokoušet. Zároveň není třeba být ani přehnaně hysterický a bát se každého černocha.
  • Peníze vyměníte až na místě, my jsme měnili ve směnárně na letišti a následně v bance, kurz byl +- podobný. Bankomaty jsou rozšířeny hojně a typicky pokud obchod/benzínka nepřijímá karty, má u sebe bankomat. Ve větších městech pak není problém i na benzínce platit kartou (není to pravidlo a i nápis, že berou karty, se často vztahuje pouze na jihoafrické banky). V obchodech (Spar a ve velkých parcích není problém platit kartou, občas měli problém s AmericanExpress).
  • Očkování je nutnost pokud putujete více na sever. Malarická oblast je vesměs celý Krugerův národní park a i část východního pobřeží. V tomto nechceme nic ponechat náhodě a rozhodujeme se pro očkování v ZUPraha. Sympatické nám je, že se dá objednat po internetu a víte cenu dopředu. Očkovat se necháváme na břišní tyfus a Iveta i na žloutenku (Adam už očkován je), ceny vidíte na internetu. Žádná "láce". Bodem dvě je již zmíněná malárie, naštěstí se trefujeme do období kdy komáři ještě tolik nejsou, ale better safe then sorry. Ve zmíněném centru dostáváme tedy recept na antimalarika a i informace jak je používat. Antimalarika dostanete v lékárně, ale připravte si značnou sumu peněz. Pro náš 6ti denní pobyt je třeba 14 prášků pro každého (jeden den před vstupem + po dobu pobytu + týden po opuštění oblasti) což pro dvě osoby vychází lehce přes 3000kč za léky, dalších 500kč je repelent s DEETem. To nám to pěkně začíná :)
  • Auto nepůjčujeme teréní. Na letišti dostáváme téměř nové (35KM najeto) VW Polo (1.4) s manuálem (ah) a nebyl problém. Po cestě (zvláště u parku) je pak samozřejmě vidět mnoho bílých (znak že jsou z půjčovny:) džípů a dalších AWD/OWD aut. Zbytečně - spíše se jedná o turistický pocit o to, že jsem na safari. V samotném parku toto vůbec není třeba (viz dále) a ani po Jihoafrické republice není problém se silnicemi. Když je šotolina je uježděná a není s tím problém. Pozor na to, že tyto podmínky se samozřejmě dramaticky mění s deštěm a typem parku kam se vydáte (ale do těch měnších - soukromých - vlastním autem stejně nemůžete). Co určitě doporučujeme je co nejvyšší pojištění, my přidáváme i pojištění skel. Jako půjčovnu volíme AVIS (resp. její Jihoafrickou mutaci), která nabízí v té době vhodný tarif s neomezenými kilometry a pojištěním v ceně. Na 11 dní vychází na cca 6,500 Kč, což je super cena.
  • Safari je to kvůli čemu se většina turistů do JARu vydá a není důvod si to neužít. Kolem Johannesburgu se nachází několik "rezervací" a polo Zoo tak, aby i cestovatelé, kteří zůstávají v Johannesburgu okusili tu pravou Afriku. Pokud máte více času moc se tu nezastavujte a pokračujte dále na sever. Již z Čech jsme rozhodnuti primárně pro Krugerův národní park s tím, že na místě se případně rozhodneme pro další (soukromé rezervace). Co je hloupé, že pravděpodobně po MS ve fotbale v JARu zjistili, že platit se dá za všechno a že turisti zaplatí relativně cokoli. V reálu to vypadá tak, že LP z roku 2008 a jeho ceny jsou 3-5x podhodnocené. V parku pak platíme cca 550R (pro korunu násobte cca 2.5) za noc pro dva s ubytováním ve vlastním stanu. Nejde říct, že to za to nestojí, ale cena je to strašlivá, zvlášť pokud chcete lepší ubytko než stan. Bohužel karta, která by zlevnila vstup (cca 350R z oněch 550R) se vyplatí až při delším pobytu - stojí cca 2000R (pro ne-afričany).
  • Cestování po JARu je bezproblémové. Jezdíme přes den a po velkých silnicích. Nikdo se nás nesnaží zastavit a okrást a ani k tomu nedáváme moc záminek. Benzínek je dost (pozor na to, že nesmíte tankovat sami a máte k tomu "člověka" - jeden z mnoha pokusů vlády jak snížit cca 35% nezaměstnanost - očekává se bakšiš). Čas od času se platí mýto (na dvou velkých dálnicích, které protkávají JAR ze severu na jih a z východu na západ), které je odstupňované čistě náhodně, někdy platíte 7,5R někdy 50R. Není zřejmé jak dlouhý ten úsek je a ani proč zrovna tu se platí. Někdy se dá mýtná brána objet po vedlejšce a někdy ne. Spíš se s tím smiřte :) Pozor na to, že v JARu se relativně často měří rychlost. Na dálnici je dovolená max 120km/h, dodržuje to málokdo, ale zase se opravdu staví a pokutuje (především při vjezdech do měst/vesnic). Jelikož nám Polo tak rychle nejede tak to pro nás ani moc omezující není, ale několikrát se před nás vrhnul pán ve vojenské uniformě se samopalem a gestikuloval. Po přibrždění a malém infarktu jsme pochopili, že ukazuje na auto za námi a my máme ject. Upřímně nevím jestli bych po přečtení desítek rad o tom, že v žádném případě nezastavovat, zastavil nebo ne a tím vyvolal mezinárodní incident. Co se týká silnic, hodně se tu staví nové nebo opravují, tudíž navigace vás občas nutí odbočit na mostě (silnice na kterou chcete je ale bohužel pod vámi) nebo do protisměru, který je oddělen betonovou barierou a dalších pár kilometrů se nikde odbočit už nedá. Takže doporučujeme raději průběžně sledovat mapu a ukazatele. Jak už jsme psali, mýto se platilo jen na 2 hlavních silnicích, ale na dalších, které rozšiřují jsme viděli rozestavěné další mýtné brány, takže těžko říct, jak toto bude vypadat třeba za rok...
  • Ubytování v JARu je bezproblémové. Cestujeme klasicky se stanem a spacáky. Většinou bydlíme v národních parcích a jednou přespáváme na zahradě guest housu (něco jako hostel s tím, že mají i místa pro stany). Cena je různá typicky kolem 70-150R za dva.
  • Roční období má v Jihoafrické republice velký vliv na to co uvidíte a zažijete. Hlavně co se týče safari. Dle průvodce je nejvhodnější zima (naše léto), kdy je málo vody a zveř se zdržuje u napajedel. V našem termínu mělo již pomalu začínat leto a tím i přibývat srážek a vláhy. Nám to vyšlo tak, že v části Krugerova parku byla typická savana a v druhé části již zeleno (a to opravdu nevidíte ani slona u silnice), takže za nás období dobré, v noci nebyla zima a zveře bylo dost.
Naší cestu jsme absolvovali zhruba takto:


View JAR in a larger map

Tolik k obecným informacím, dále se můžete těšit na již klasický cestopis toho, kde jsme byli a co jsme všechno viděli a zažili.

Příjemné počtení.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Mohlo by se vám líbit...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...