25. 9. 2014

Peru: let Praha - Řím - Malaga - Madrid - Lima

Ano, čtete správně. Neděláme okružní cestu po krásách jižní Evropy, ale letíme do Peru. Cesta je to poněkud zdlouhavá a už při 4 hodinovém čekání v Římě na druhý let jsme celkem vyřízení... No už nám taky není 20...
Naštěstí do Malagy přilétáme kolem půlnoci a máme zde zarezervovaný hotel hned u letiště. Batohy s námi dorazily taky a tak se kolem jedné dostáváme do postele a opět kolem pul osmé ráno jedeme autobusem zpět na letiště. Letadlo do Madridu ma sice mírně zpoždění, ale stíháme i druhé letadlo bez problému.
Máme obavu o zavazadla, jelikož při minulé cestě se společností Iberia do JARu se jim ani při jedné cestě zavazadla přeložit nepovedla. Tak doufáme, ze letos to zvládnou lépe, protože na ně nemůžeme do druhého dne čekat - hned ráno mame zaplacený autobus do Paracasu.

Let z Madridu do Limy trvá 11 hodin a po cca celkově 36 hodinách na cestě přistáváme kolem 17 hodiny místního času v Limě. Kontrolou procházíme bez problémů a dostáváme 90 denní vízum. A hurá pro kufry! Ty po pro nás neskutečně dlouhém čekání vyjíždějí na pás.
Na letišti nás má vyzvednout někdo z hotelu.. Bohužel u východu čeká kolem zábradlí asi další 150 lidi s ceduli na koho čekají... Iveta si zapomněla vzít brýle a nechce každého člověka obcházet ve 20 cm vzdálenosti a tak hlídá batohy a Adam se vydává na lov. První 2 kola je Adam bez úspěchu a správnou ceduli nenachází... Na potřetí zkouší štěstí u cedule s podobně vypadajícím jmenem - ADAN TCKA - a trefa! Jsme to vážně my! Kdo by to byl řekl, nicméně jedeme konečně na hotel. Taxi je domluvené přímo od hotelu a stojí 40 SOL. Když pak při druhém příletu do Limy jedeme normálním letištním taxíkem stojí 55 SOL. Když jsme hledali různé shuttle firmy, které nabízejí odvoz z letiště, vždy to pak bylo dražší - kolem 70 SOL+. Taxíků na letiště se nebojte, jděte k budce green taxi, kde mají podle oblastí ceny (je to tedy fixní cena bez taxametru) Miraflores bylo za 45 SOL a central Lima za 55 SOL. Chytat taxi z ulice se nedoporučuje, tak jsme to ani nezkoušeli.

Zrovna jsme se pravděpodobně strefili do dopravní špičky a na hotel přijíždíme az kolem osmé večer, nicméně s cesty po Lime jsme si odnesli tyto poznatky:
1. Pokud se silnice jeví jako dvouproudá vidíte 3 auta vedle sebe, tak nemáte halucinace.. V případě potřeby se vedle sebe vejdou i 4 auta.
2. Blinkr se používá jen ve výjimečných případech; odbočování, předjíždění (dokonce i když na úrovni kufru auta je řidič vedlejšího auta) do teto kategorie nespadá.
3. Pokud někdo troubí (coz je téměř pořád), asi to není na vás, ale aby se o něm vědělo.
4. Pokud autobus zastaví uprostřed křižovatky, ideálně ve vnitřním "pruhu" jedna se o zastávku s můžete směle skočit do kolony aut a nastoupit.

V Lime bydlíme v hotelu Pirwa, ve čtvrti Miraflores, která by měla byt převážně turistická a bezpečná i večer. Jdeme vyměnit peníze na místní ovál - zjišťujeme, že se opravdu jedna o oválovitý kruhový objezd, kde se propletáte auty a hledáte místní veksláky, kteří vám vymění peníze. A když nás k nim posila i místní policistka, tak k nim po předchozí nejistotě tedy jdeme měnit.

Peníze vyměněny a jdeme zpět spát na hotel. K penězům malou vsuvku, banky údajně neberou poškozené nebo hodně opotřebováné bankovky (ať uz své nebo jiných států), takže je potřeba hlídat kvalitu a pokud se vám bankovka nelíbí tak se nebát požádat o novou. Náš hotelník to docela hrotí a nechce nám vzít 20dolarů a má nějaké připomínky i na místní soly, tak mame docela strach jak to bude, ale naštěstí jinde už na problémy nenarážíme, tak doufáme, že to vydrží:)