7. 4. 2013

Hawaii: Big Island, Hawaii: Přílet, kempy, Volcanoes NP, delfíni

Okolo desáté hodiny dosedáme na terminál letiště v Koně, jedná se o malý terminál s pár rákosem ohozenými chatkami sloužící jako odbavovací hala, což jak postupně zjišťujeme se ještě rovná více vybavenému letišti. Tím, že se jedná o vnitrostátní let nekoná se žádná kontrola a rovnou jdeme k pásu pro batohy.

Před letištěm stopujeme náš Alamo autobus, který nás po pár minutách vysazuje u půjčovny. Pozor na to, že pokud budete přilétat nějakou menší aerolinkou (Go!), která nepřistává na hlavním terminálu, ale na tzv. „commuters“, tam autobusy bězně nezajíždí, doporučoval bych zavolat přímo do půjčovny ať si pro vás přijedou, my to naštěstí řešili obráceně – z tohoto terminálu jsme odlítali – takže jsme jenom řidiči řekli, že nás tam má odvést.

V půjčovně máme na výběr z několika Jeepů, my bereme toho zářivě červného, aby bylo poznat, že jsme turisti:) Kufr a jeho nedostatky jsem již popisoval v kapitole ohledně aut, takže se jenom omezím na to, moc se do toho nevejde a jde to otevřít i pilníkem na nehty. Takže pokud plánujete někde nechávat auto déle s věcmi nehlídané, bral bych buď hard-top verzi (normální pevná střecha) nebo „normální auto“. Jeep, respektive 4x4, jsme na naší cestě úplně nezbytně nepotřebovali, při výjezdu na Mauna Kea jsme si byli jistější, ale určitě by to šlo vyjet i dvojkolkou.

Sedačky sklopeny, batohy naloženy, skáčeme do auta řadíme „D“ a vyrážíme směr Big Island. Ještě drobná poznámka, strašně to houpe, takže prvních pár mil si zvykáme jak se s tím vlastně jezdí, zlatá oktávka. Opět doporučím – zkontrolujte co nejdříve tlak v pneumatikách u obou půjčených aut jsme je měli podhuštěné, nevím jestli s tím někdo blbnul v písku nebo to jenom nekontrolují, ale auto pak žere jak nezavřené (rozdíl cca 4-5MPG).

Naše první zastávka vede rovnou do kempu Hookena beach park (http://hookena.org/camping.html) o kempu jsem již básnil v samostatném článku, takže opět bleskově: delfíni, černý písek, free Wi-Fi. Bydlete tu, period.
Bohužel po dojetí na místo zjišťujeme, že jediný větší obchod byl v Koně (velké centrum hned za letištěm, jak na nákup jídla tak na kempingové věci, takže jakmile tu budete projíždět tak se tu zastavte) a po tom co se ubytujeme vyrážíme zpět na nákup. Cesta z letiště je na zhruba 40-50 minut. Odpoledne pak trávíme koupáním (bohužel pod vodou jenom písek, takže nic moc není vidět) a seznamováním se s ostatními spolukempujícími. Potkáváme rodinu, která občas pomáhá na kávových plantážích a zbytek dnů pak je na pláži, mají sebou asi dvou letého blonďatého beachboye a vypadá jako nejšťastnější dítě pod rozpáleným sluncem. Asi na tom něco bude :)
 Druhý den pak trávíme zase na pláži, něco málo vaříme a ještě dokupujeme zásoby.

Na další den máme koupené potápění u Sandwich isle divers (http://www.sandwichisledivers.com), když ráno vstáváme vidíme, že se zátokou prohání hejno delfínu, chvíli je pozorujeme, ale bohužel nemůžeme za nimi skočit, aby nám neujela loď, snad tu budou i zítra.

Jelikož se jedná o náš první ponor na Hawaii jsme patřičně natěšení. Bohužel jsme se trochu nechali uchlácholit recenzemi na TripAdvisoru a ponor je takový nemastný neslaný. Takhle samotný ponor i chování posádky bylo zcela v pohodě, ale něco tomu chybělo. Tento dive operator vlastní starší manželé a celé je to situované na trošku starší potápěče, takhle nepotřebuji, aby mi po hlavně skákal nějaký adrenalinem nadopovaný diver, ale tohle bylo až moc. Pod vodou toho moc nevidíme, respektive co je vidět 20 metrů pod vodou je vidět i na šnorchlu. Větším zpestřením je, že nám divemaster chytne chobotnici, kterou pak důvěřivé Ivetě pod vodou podává jako překvapení, Iveta je v pohodě do té doby než zjistí, že se jedná o chobotnici, v tu ránu jakmile zjistí, že má v ruce chapadla třemi mocnými tempy odplouvá do klidnější části oceánu a dosti rozladěnou chobotnici, která všude kolem sebe vypouští inkoust, dělá, že nevidí.

Cestou zpět zastavujeme u pláže s „oranžovou budkou“ (‪Kahaluu Beach Park), která má super korály v malé hloubce (do dvou metrů) a hlavně se jedná o stanoviště želv, takže do západu slunce plaveme se želvami a pozorujeme jejich pastvu na dně zátoky. Sic je v zátoce tu dobu hodně lidí (hned u pláže je hotel), želvy vypadají, že je to vůbec netrápí a klidně se pasou dále. Večer už jenom vaříme a jíme ovoce, celkem fajn den. Jedině nás mrzí, že se s železnou pravidelností odpoledne zatáhne a pod vodou už nejde moc fotit, asi to má co dělat s okolními horami, těžko říct.

Ráno se probouzíme a v zátoce se mihne pár ploutví, jsou tu! Budím Ivetu skáčem do plavek, foťáky na ruku, šnorchl a plaveme za nimi. Bohužel než doplaveme do prostřed zátoky delfíni jsou fuč. Trošku zklamaně plaveme zpět, Iveta se jde vysprchovat a chceme snídat. Ve chvíli kdy si Iveta domyla hlavu od slané vody jsou delfíní zpět! Takže znovu berem všechno vybavení a zpět do vody. Tentokrát se delfíní v zátoce rozhodli utábořit v podstatě celé dopoledne jsou v ní a různě tu plavou. Asi hodinu se s nimi různě honíme, ale jsou to rychlé potvory a za dvě tempa jsou na hony daleko. Většina delfínů nás moc neřeší a celé stádo (cca 10kousků) nás různě obeplouvá, jediný kdo se drží dál je pár delfínů s jedním mladým, které jsou raději vždy směrem u otevřeného oceánu, pro rychlý úprk kdyby se jako něco mělo dít. Po chvíli lezeme totálně vyflusaní z vody, snídáme a řešíme tuto super podívanou. Odpoledne jdeme vyzkoušet naše oblíbené pláže směrem do Kony a opět šnorchlujeme a odpočíváme.
Na naší domovské pláži Adamovi půjčuje jeden spolunocležník nafukovací kajak a tak Adam ještě brázdí zátoku, je to docela zabíračka :)

Druhý den se budíme celkem časně ráno a vydáváme se směrem Volcanoes national park (http://www.nps.gov/havo/index.htm). S každým metrem, kterým se vydáváme na jih se mění obraz krajiny, všechno začíná řídnout a více se zahalovat do černého hávu. Do parku dorážíme okolo třetí hodiny odpoledne. U rangerů zařizujeme kemp (tohočasu zdarma) a koumáme kam se vydáme na průzkum. V parku jsou pak možné, krom organizovaných a placený výletů, cesty a okruhy jak pro auta tak různé treky. Jelikož je již celkem pozdě vydáváme se na projížďku autem a na pár mikrotrailů od parkovišť. Po klikaté silnici dojíždíme až k oceánu, kde je již cesta přeříznuta ztuhlou lávou. Pro otrlé je možné pěšky a ne zcela legálně jít dále s tím, že je možné narazit na tekoucí lávu. Je to značně nejistý (nikdo přesně neví kde to je) pochod přes soukromé pozemky, takže se riskuje, že to někomu bude vadit a bude problém, ale slyšeli jsme o hodně lidech, kteří to absolvovali s menším nebo větším štěstím na tekoucí lávu. Většinou se však jedná o dvou až tříhodinový pochod tam a zase zpět, vše po rozpraskané a ostré lávě. My toto nakonec neabsolvujeme. Je už večer a jedeme na vyhlídku do kráteru, kde je vidět rudý odraz lávy ve stoupajícím dýmu, takže lávu vidíme aspoň takto.

Ráno vyrážíme na trail po dně kráteru (ne toho co z něj srší láva samozřejmě:) a pak po hraně zpět na parkovišti, jelikož jsme vyrazili celkem brzo, máme celý trail v podstatě pro sebe a hlavně nepálí tolik slunce. Za tři hodiny máme hotovo a pomalu se loučíme s parkem a vydáváme se středem Big Islandu zpět na sever.