13. 12. 2014

Peru: Cusco a okolí (Pisac, Chicheros, Ollantaytambo)

V pondělí velice brzy ráno (5:40) vysedáme z autobusu v Cuscu - náš cíl, poslední větší město před návratem do Limy. Bereme za 15 SOL taxíka přímo z terminálu, který nás dováží před náš domnělý hotel. Po menších strastech, jelikož nám dárečkové z AirFastTickets zrušili hotel (a to i přes to, že nám poslali voucher), asi dvěma hodinám hovoru někam do Indie, kde se dozvídáme klasické do pěti minut pošleme nové hotely, nebo vrátíme peníze, aby se samozřejmě ani v 10 hodin nic nedělo, bookujeme nový hotel - děkujeme bohu za data v telefonu a booking.com aplikaci v telefonu. Nalézáme nedaleký hotel Taypikala Hotel Cusco za 65 USD / noc. Cusco je drahé, takže toto je bohužel standardní cena hotelu. Nenecháme si zkazit dovolenou a jdeme se ubytovat, hotel je standardní tří hvězda (jihoamerická), ale dá se.

Ráno ještě absolvujeme povinný checkin u naší agentury, která nás má za dva dny ráno odvést na Inca trail (všechny agentury mají stejná dva dny, aby měli zaručeno, že zvládnete alespoň nějakou aklimatizaci - my jelikož přijíždíme z Puna, které je ještě výš žádný problém nezaznamenáme a je nám naštěstí dobře). Rovnou u agentury rezervujeme i výlet po okolním Sacred valley (58 SOL / os), který druhý den taky absolvujeme. Výlet je celodenní a relativně náročný (furt se někam přesouváme mini busem, takže jsme večer řádně ukodrcaní), v rámci výletu navštívíme tři městečka - památky:  Pisac, Ollantaytambo a Chincheros.

Pisac je městečko přímo v údolí, kde se zastavujeme na horkou čokoládu a na místním trhu, kupujeme levné dečky, chňapky a další nezbytnosti, které samozřejmě potřebujeme (to mi alespoň vysvětlila manželka), naštěstí jsou ceny víc než lidové a produkce opravdu pěkná a snad to nešijí někde v Číně, nad městečkem pak navštěvujeme naše první rujny.

Druhou, pro nás téměř nevyslovitelnou zastávkou, je Ollantaytambo, kde (krom zastávky na inca vlak) jsou další rujny, které prolízáme. Vše je s průvodkyní, která mluví obstojně anglicky a v relativně malé skupince 8 lidí, jsme překvapeni, že je na vše dost času a nikdo nás od nikud nevyhání. Část naší výpravy zde navíc zůstává a vlakem se vypravuje do Aquas Calliantes, kde přespí a druhý den ráno hned vyráží na Machu Picchu - efektivní spojení výletu a cesty na vlak. Jinak pozor vlak se dá chytnout v několika zastávkách jedna je téměř u Cusca (10 minut autobusem), kde se většinou končí a druhá je pak právě v O`tambu, pozor právě na to, že z Aquas jezdí vlaky, které končí jak u Cusca tak v O`Tambu, rozdíl je, že z O`Tamba je to ještě 90 minut autobusem, které večer už nejezdí, takže pozor na to a pokud nemáte ubytování, tak jeďte tím správným vlakem ať tam nejste nuceni někde nocovat.

Poslední zastávka je pak v městečku Chincheros, kde procházíme jeho historické centrum a navštěvujeme katolický kostel, který postavil španěl, po té co se jak kolonizovat okolí. Už je večer a celý den - navíc okořenený skoky v rámci nadmořské výšky - je hodně náročný, takže už se všichni těšíme do minibusu a na klimbací cestu zpět do Cusca.

Samotné Cusco procházíme zběžně, zastavujeme se na jeho dvou hlavních náměstích (Plaza de Armas a San Francisco), nakupujeme další suvenýry, hledáme dobré a levné restaurace a fotíme. Relativně lážo plážo styl, který si pouze zpestříme snahou najít fungující bankomat (občas se stane, že těch pár bankomatů okolo náměstí turisté doslova vysají takže pozor na to - jinak bankomaty typicky umí vydat jak dolary tak soly, s equabankou vybíráme za 9kč, takže nemáme moc důvod tahat sebou velké obnosy peněz).

Večer se vydáváme na před odjezdový briefing u naší agentury, kde se poprvé potkáváme s našimi spolutrekujícími a s našimi průvodci (Julio zvaný Caesar a Erik), kteří nám představují co se na nás chystá a jak další 4 dny budou v jejich režii vypadat. Po asi dvou hodinách vyrážíme zpět hotel, kde celý netrpěliví a nesví balíme, vyhazujeme nepotřebné, přidáváme potřebné a tak dokola. A druhý den už vyrážíme...